Week 5 - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Brenda Bonte

Blijf op de hoogte en volg Brenda

14 Oktober 2012 | Indonesië, Mataram


Selemat Malam oftewel goedenavond, want dat is het terwijl ik dit type. De tijd hier gaat best snel! Voornamelijk de weekenden! Het zijn ook voornamelijk de weekenden dat ik realiseer hoe dankbaar ik mag zijn voor het feit dat ik dit unieke avontuur mag mee maken.

Ik zal mijn verhaaltje maar weer beginnen bij het doordeweekse leven. Waar overigens steeds minder over valt te vertellen! Deze week ging ik samen met mijn collega Anggi weer een poging doen om te tennissen. Het begon goed, bij aankomst brandde de lichten al. Helaas gingen die uit op het moment dat wij het tennis veld betraden. Gelukkig gingen die naar een kwartier weer aan en tegen die tijd waren wij wel klaar met warm lopen. Aan ons tennis avontuur kwam echter vrij snel een einde toen er steeds meer enge grote insecten op het veld kwamen. Anggi en ik vonden dit beide niet zo prettig, en we zagen dan ook het net er niet van in om verder te spelen aangezien we beide angstig om ons heen keken of er geen enge beesten op ons af kwamen. Wel geteld hebben we 2 keer de bal opgeslagen voor we het veld af zijn gerend.

Met deze beesten had ik overigens eerder deze week al kennis gemaakt, toen ik gezelschap van een van hen kreeg terwijl de stroom was uitgevallen. Gelukkig heb ik al goed werkende zaklantaarns in huis. Hoe die avond is verlopen was al op facebook te lezen, bij mijn verhaaltje over meneer engerd.

Deze week is ook de nieuwe manager begonnen op het werk. De komende drie maanden zal zij wegwijs worden gemaakt binnen het bedrijf en met haar taken. Het is een meisje uit Nederland, die samen met haar vriend naar Indonesië is gekomen. Dit koppel is samen de winnaar van peking expres heb ik me laten vertellen. In ieder geval is het een aardige meid. Ook heb ik het heugelijke nieuws gekregen dat we volgende maand met het hele kantoor 4 dagen naar Sumatra gaan. Dus mijn tripje naar het volgende eiland is alweer gepland!

Voor dit weekend had ik besloten dat het tijd zou worden om apen te zien. Als ik samen met deze wezens op een eiland leef, wil ik ze gezien hebben ook. Daarom begon ik zaterdag rond 12 uur aan mijn zoektocht. Ik had me al laten vertellen dat als ik via de bergen naar Bangsal zou rijden dat ik dan apen tegen zou komen langs de kant van de weg. Inderdaad na enige tijd zag ik mijn eerste aap die rustig langs de kant van de weg zat. Al snel werden dit er meer, en een paar keer ben ik langs groepen apen gereden. In Bangsal aangekomen, had ik nog geen zin om terug te gaan, dus besloot ik verder te rijden om te zien of ik nog wat tegen zou komen. Op het moment dat ik een bord zag die aangaf dat er watervallen waren besloot ik die dan ook te volgen. Het grootste gedeelte over een goed verharde weg. De laatste paar kilometer moest ik echter afleggen over een zandpad die steeds steiler, hobbeliger en smaller werd. Eenmaal boven, kwam er gelijk een jongen op me af die me wel naar de watervallen kon gidsen voor vier euro.

Hopend op en niet al te moeilijk pad begon ik op mijn teen slippers aan de tocht richting de Gangga watervallen. De eerste waterval was te bereiken via een trap, en dit gaf me hoop dat de andere twee ook goed te doen zouden zijn. De tweede bleek vlak achter de 1e te liggen en was ook goed te bereiken. Voor de derde moesten we echter een andere kant op en het bleek ook dat dit pad iets uitdagender was. Via een steil zandpad, boomstammetjes over beekjes, rotsen en bruggetjes bestaande uit een paar houten balken aan elkaar gebonden bereikte ik de derde waterval. En ook al was de waterval niet heel groot, doordat er nog weinig regen is gevallen, ik vond het de moeite waard! Bij de derde waterval ben ik ook nog even de grot in geweest en vervolgens weer aan mijn tocht terug begonnen. Onderweg kwamen we ook nog 2 slangen tegen, cacao en vanille bomen. Na het gasten boek getekend te hebben keerde ik weer huiswaarts en terwijl ik langs de kust naar huis reed besefte ik dat ik al de hele weg een glimlach op mijn gezicht had. Ik kan dus wel zeggen dat het een geslaagde dag was. Ik heb erg genoten van een dag dat ik langs de apen reed, tussen rijstvelden door met aan mijn voeten prachtige bergen en vervolgens langs een prachtige kust mijn huisje weer bereikte.

Zondag besloot ik rustig aan te doen, door de warmte had ik niet veel geslapen, dus s’ochtends heb ik weinig uitgevoerd. In de voormiddag ben ik even naar het strand in Senggigi geweest om een verfrissende duik in zee te nemen en in de namiddag ben ik met mijn collega een berg opgelopen hier in de buurt. Halverwege de berg staan heel veel villa’s, het contrast tussen arm en rijk is dan ook goed te zien zodra je hoger komt en ziet dat daar mensen in kleine hutjes wonen. Op de berg was een prachtig uitzicht over de zee en over mataram. Toen we onze weg naar beneden begonnen hingen er wat dreigende wolken boven ons en het begon dan ook spoedig te regenen. In de stromende regen zijn we naar beneden gelopen, en eigenlijk was zo’n douche wel lekker verfrissend. Totaal doorweekt kwamen we weer thuis om nog even te genieten van de avond en gelukkig is het inmiddels wat afgekoeld.
Voor nu heb ik mijn verhaal weer klaar.

Ik hoop dat ik jullie nog altijd niet verveel en anders kan je altijd stoppen met lezen natuurlijk!

  • 16 Oktober 2012 - 01:31

    Renate:

    Vind het nog steeds super om jou verhalen te lezen!!
    Fijn dat je buiten je werk om zo aan het genieten bent!!
    Het is een unieke ervaring wat je maar 1x mee zal maken...
    Maar ik mis je wel!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 13453

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 20 April 2013

Een westerling op lombok

Landen bezocht: