Hoogste tijd voor een update - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu Hoogste tijd voor een update - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu

Hoogste tijd voor een update

Door: Brenda Bonte

Blijf op de hoogte en volg Brenda

19 Februari 2013 | Indonesië, Mataram

Het is al een tijdje terug dat ik wat van me heb laten horen op waarbenjij.nu. Vandaar dat ik maar weer eens achter mijn laptop kruip en diep in me geheugen ga graven over mijn avonturen in Indonesië.

Een paar weken terug heb ik het echte regen seizoen kunnen ervaren. Het is tot nu toe redelijk vaak mooi weer, alleen een paar weken terug begon het rond een uur of 7 in de avond te stort regenen, dit is de hele nacht door gegaan inclusief onweer. De klappen waren zo hard dat je ze over je hele lichaam kon voelen. Toen ik de volgende ochtend wakke werd, zag ik dat ik onmogelijk weg kon komen met droge voeten. Het pad naar mijn huisje was overstroomd en er stond ongeveer 20 cm water. Alle vissen van de vijver zwommen over mijn paadje. Het heeft ongeveer een week geduurd voor het water weg was. Mijn huisje is gelukkig droog gebleven. Bij Esther stond haar badkamer namelijk vol water.

Inmiddels is mijn knie weer hechting vrij en hij werkt naar behoren. Het duurde wel iets langer voordat ik mijn hechtingen er uit kon halen, omdat ik het nodig vond om er nog een keer op te vallen. Dat gebeurde op een vrijdag ochtend, toen ik naar mijn werk wou. Aangezien mijn broek door het vallen vies was van de modder, besloot ik om even terug te lopen om een schone broek aan te doen. Ik merkte al dat mijn knie aardig pijnlijk was, en toen ik mijn broek uit deed zat mijn hele been onder het bloed. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel bloed bij mezelf gezien als toen. Eerst heb ik het schoongemaakt en gewacht tot het bijna gestopt was met bloeden. Daarna ben ik met 1,5 uur vertraging naar het kantoor gegaan.

Die vrijdag avond vierde Anggi haar verjaardag. We begonnen de avond in haar huisje, daarna gingen we door naar een ander deel van het complex, waar een biljart tafel staat. Na gekaart te hebben en gebiljart te hebben gingen we door naar Marina, een club in Senggigi. Er waren voornamelijk locals en vooral ook slechte muziek. Desondanks was het gezellig.

De twee weekenden nadat ik gevallen was heb ik rustig aan gedaan, en een beetje rond huis en in Senggigi gehangen. Ook heb ik op een doordeweekse avond nog een heerlijke diner gehad bij Marcus. We kregen papaya soep, een vlees gerecht en een toetje, een stuk luxer dan ik normaal gewend ben!

Voor mijn weekenden heb ik een nieuwe tijdbesteding gevonden. De afgelopen 2 weekenden en ik namelijk wezen surfen in Kuta. Het eerste weekend ben ik met Esther richting Kuta gegaan. Nadat we onze spullen naar het hotel gebracht hadden, vertrokken we richting Gerupuk, vanaf dit dorpje vertrekken de boten die je naar je surfspot brengt. We begonnen met Surfen in Inside, echter de golfen waren een stuk heftiger dan de keer ervoor. Na een tijdje besloten we het voor gezien te houden omdat het te zwaar was om elke keer zo ver terug te peddelen en er soms golfen bij waren die je alle plekjes onderwater lieten zien. Gelukkig wist de man van de boot nog een rustigere spot. Hier waren alleen lokale kindjes, maar de golfen waren een stuk aangenamer en met behulp van een van de kinderen heb ik toen ook mijn eerste golfje gepakt. In totaal hebben we 3 uur in het water gelegen.

Die nacht heb ik een spectaculaire droom gehad en had ik een geweldige actie. Ik droomde namelijk dat er een man onze hotel kamer in kwam, terwijl ik dat droomde werd ik half wakker, maar blijkbaar droomde ik toch verder. Ik was er namelijk van overtuigd dat er een man bij de kast stond, dus ik liep er heen en ging tegen hem schreeuwen, hier reageerde hij echter niet op, dus ik dacht dat hij doof was. Omdat ik geen idee had wat ik moest doen besloot ik Esther wakker te maken, en op het moment dat ik achterom keek, zag ik dat die man die ik had zien staan niet een man was, maar de kast met een helm erboven op. Bijzonder dat ik het toch voor een man had aangezien ook al stond ik er nog geen meter vanaf.

Op zondag zijn we in de ochtend wezen surfen bij Dundun, hier waren erg fijne golven, maar na 1,5 uur gaven mijn armen het op en besloten we de rest van de dag te gebruiken om te genieten van het strand. Op het strand hebben we geluncht, gezwommen en ik heb zelfs nog even hardgelopen! Helaas was het einde van het weekend toch inzicht, dus zijn we op onze scooter gekropen om de 2 uur durende rit naar huis te rijden.

Afgelopen week heb ik mijn tweede les Bahasa Indonesia gehad, en op donderdag ben ik wezen volleyballen op het strand. Helaas moet ik tot de conclusie komen dat ik geen talent heb voor volleybal, maar het was wel even leuk. En als afsluiter hebben we nog een duik in de zee genomen.
Op vrijdag ben ik met Anggi naar de pizzeria in Mataram geweest. Ik heb hier een heerlijke lasagne gehad en na de tijd zijn we even een kleding winkel in geweest. Hier heb ik mijn eerst Indonesische kleding stuk gekocht, een jumpsuit in Batik stijl.

Dit weekend ben ik weer naar Kuta gegaan, dit maal samen met Anggi en Patrick, een Duitse jongen. We zijn direct naar Gerupuk gegaan om te gaan surfen. In tegenstelling tot de week ervoor, waren er dit maal amper golfen. Toch is het me die zaterdag gelukt om een paar golfen te pakken en ook een paar seconden te blijven staan. De eerste die echt goed ging, moest ik natuurlijk vieren, in de veronderstelling dat er niemand in de buurt was, juichte ik uitbundig al surfend. Later bleek dat Anggi hiervan getuige was. Later had ik ook nog een golf van ongeveer 10 seconden en de enige andere persoon die die golf had was Anggi.
Na het surfen hebben we ons opgefrist en zijn we bij een warung wezen eten. Daarna besloten we het uitgaansleven van Kuta onveilig te maken. We begonnen bij een strand tentje, daar hebben we een drankje gedaan, vervolgens zijn we door gegaan naar een kroegje. In Indonesië is het normaal dat je je schoenen uitdoet als je ergens naar binnen gaat, dus ook als je de kroeg in gaat. Iedereen was dus op blote voeten, en voor mij was dat toch een apart gevoel, aangezien ik normaal gewend ben om op hakken te dansen. In het begin waren het eigenlijk alleen mannen die aan het dansen waren, dus ik heb netjes even toegekeken. Later ben ik toch ook maar gaan dansen.

Zondag morgen zijn we weer richting Gerupuk gegaan om te surfen. Het waren erg fijne golven, alleen lager er veel te veel mensen in het water. Elke keer als ik een golf wou pakken lag er iemand in de weg, gelukkig heb ik nog wel 4 golfen kunnen pakken. Na het surfen zijn we in een restaurant wezen eten met prachtig uitzicht en daarna zijn we weer op de scooter gestapt en richting huis gereden.

Ik hoop dat iedereen weer even voldoende gelezen heeft. De kans is namelijk groot dat ik de komende tijd veel weekenden in Kuta ga door brengen en om elke keer een nieuwe surfupdate te doen word ook een beetje saai.

  • 19 Februari 2013 - 08:50

    Anja:

    Leuk geschreven,
    apart om te lezen dat daar juist de mannen als eerst op de dansvloer staan,
    terwijl je ze er hier heen moet sleuren haha..

    Veel plezier met surfen, komende weekenden...

    Liefs anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 13449

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 20 April 2013

Een westerling op lombok

Landen bezocht: