De tweede werkweer - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu De tweede werkweer - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu

De tweede werkweer

Door: Brenda Bonte

Blijf op de hoogte en volg Brenda

21 September 2012 | Indonesië, Mataram

Deze week moest ik natuurlijk gewoon naar het kantoor overdag. Tot nu toe heb ik veel taken die te maken hebben met design en ik kan me dus uitleven in photoshop.

Ik ben inmiddels lekker gesetteld in mijn huisje. Ik heb een tv, krijg binnenkort een buiten keuken en mijn koelkast is volgeplakt met foto’s van mijn familie en vrienden uit Nederland. Elke ochtend word ik begroet door 3 tot 4 honden die allemaal even het terras op komen lopen.

Maandag werd ik s’ ochtend ‘s wakker omdat ik geklop op de deur hoorde. Dit geklop werd veroorzaakt door de kippen die over mijn terras en droogrekje liepen. Ook was ik al een van mijn slippers kwijt. Emilio het jongste hondje vond het leuk om die te verstoppen. Nadat ik nieuwe slippers gekocht had, heb ik mijn oude ook weer terug gevonden, weliswaar met een paar extra gaatjes erin.

Het is erg fijn om elke dag thuis te komen in een schoongemaakt en opgeruimd huisje. Ideaal een schoonmaker, die ook nog eens de was voor me doet. Ik word hier wel erg verwend. Schoonmaken doe ik niet zelf, wassen niet en koken ook amper. Aan de andere kant, moet ik gewoon werken en daarnaast flink aan de bak voor school.

Sinds woensdag ben ik ook in het bezit van een scooter, zodat ik gemakkelijk naar mijn werk kan en in het weekend dingen kan ondernemen. De scooter ziet er mooi uit, zwart met roze. Ik heb hem niet gekocht maar gehuurd. Het is toch wel lekker om een beetje vrijheid te hebben, al is het verkeer hier best wel eng. Toch ben ik al aardig gewend, nadat ik woensdag achter Anggi ben aangereden, moest ik het donderdag en vrijdag zelf doen en aangezien ik dit nog kan typen, is het best goed gegaan.

Ook had ik mijn eerste ervaring met ongedierte. Al 2 nachten hoorde ik s ’nachts geritsel in mijn kast. Ik had al gehoord dat hier tamelijk veel ratten voor komen, dus ik had al een vermoeden wat het onheilspellende geritsel kon wezen. Twee nachten heb ik met de zaklamp mijn kast geïnspecteerd, zonder resultaat. Maar woensdag nacht was het zover, toen ik met mijn zaklamp in de kast scheen sprong er in een keer een rat uit. Ik kon me gelukkig nog net inhouden om te gillen. Ik zal het komende jaar nog wel vaker ontmoetingen krijgen met ratten, dus ik moet er maar aan wennen.

Vandaag vrijdag, kwam er een vrouw uit Nederland langs op het kantoor die aan de website van Sundatrails heeft gewerkt. Van haar heb ik een cursus photoshoppen gehad, zodat ik er nu nog weer wat meer van weet. Aan het einde van mijn stage ben ik een volleerd photoshopper. Ik ga hem ook zeker aanschaffen voor op mijn eigen laptop.

Dit weekend ga ik een beetje rond toeren op mijn motortje. Ik heb van Anita 3 boekjes gekregen over Lombok, zodat ik weet welke plekjes de moeite waard zijn om te bezoeken. Hoogstwaarschijnlijk volgt na het weekend weer een nieuw verslag en zullen er op mijn facebook wat nieuwe foto’s geplaatst gaan worden.

  • 21 September 2012 - 13:39

    Dirk:


    Gek dat jullie niets weten over het kaste systeem op Bali.

    Een beetje schoolmeester spelen :

    De Balinezen hangen het Bali-Hindoe geloof aan, dat oorspronkelijk uit Indië komt. Het Bali-Hindoe geloof verschilt van dat van Indië. Zo lopen er hier bijvoorbeeld geen heilige koeien rond. Er zijn nog andere verschillen, maar daarover zal ik hier niet uitweiden want dat zou ons te ver leiden.

    Er zijn vier kastes : Brahmana, Waisya, Ksatria en Sudra.

    De Sudra zijn de paria’s en dit is de laagste kaste. 90 procent van de Balinezen behoort tot deze kaste.
    Het kastesysteem zit ingebakken in de Balinese taal. Zo zal een Sudra Hoog-Balinees spreken tegen iemand van een hogere kaste en de aangesprokene van de hogere kaste zal antwoorden in Laag-Balinees.

    De kastes hebben in deze tijd niets meer te maken met rijkdom. Iemand van hoge kaste kan een ober zijn, terwijl een rijke zakenman een sudra kan zijn.

    Wegens het kaste-systeem zal een dokter die een paria is (een Sudra dus) tegen een barman die een Brahmana is Hoog-Balinees spreken, terwijl de barman tegen de dokter Laag-Balinees spreekt. Dat is alsof de dokter goed Nederlands spreekt en de barman antwoordt in plat Amsterdams. WAAROM ? Omdat de barman de meerdere is van de dokter wegens zijn geboorte als Brahmana.

    De paria's mogen slechts 4 namen aan hun kinderen geven : Wayan, Nyoman, Ketut en Made (dit zijn zowel jongens- als meisjesnamen). De hogere standen mogen die namen niet gebruiken, want zij hebben andere namen die bij hun stand passen.

    In Indonesië heeft iedereen een meerdere en een mindere. Niemand is gelijk. Aan de top van de ladder troont de president van de Republiek Indonesië.

    In de Indonesische cultuur zijn de kapper, de ober, de kassierster in de supermarkt, allemaal je mindere, iemand die in een ondergeschikte positie tegenover jou staat, en zij weten dit. In het Indonesisch gebruik je andere woorden voor “ik” en “jij” wanneer je hun aanspreekt. In het Balinees gebruik je zelfs een andere taal (Laag-Balinees) wanneer je met een "mindere" praat.

    Dit is geen waardeoordeel, want je minacht die mensen niet. Het is een essentieel onderdeel van de cultuur, die aanduidt waar ieders plaats in de maatschappij is.

    Een ober kan natuurlijk de sociale ladder opklimmen en door hard werken eigenaar van een aantal restaurants worden. In dat geval zal hij anders worden aangesproken, want nu is hij van de elite, maar zolang hij ober is, moet hij zich gedragen naar zijn stand.

    Mensen van de hogere klasse worden met respect en onderdanigheid benaderd. Dat weerspiegelt zich ook in de taal. In het Indonesisch gebruik je tegenover een meerdere andere woorden voor “ik” en “jij”, en in het Balinees gebruik je het Hoog-Balinees.

    Staatsambtenaren vertegenwoordigen de hele natie, en moeten dus met eerbied worden aangesproken. Daar hoort ook de politie bij, die zich zeer bewust zijn van hun waardigheid.

    Openlijk kritiek leveren, zelfs op een beleefde manier, wordt beschouwd als verbale agressie. De persoon die je in het bijzijn van anderen wijst op zijn fouten, zal je voor de rest van zijn leven links laten liggen en nooit meer een woord tegen je zeggen. Wil je kritiek leveren, neem je die persoon even apart, buiten gehoorsafstand van anderen.

    De overste wordt verondersteld te beslissen en de ondergeschikte wordt verondersteld te gehoorzamen.
    Kritiek geven op een overste gaat in tegen het idee dat de overste altijd gelijk heeft, en die kritiek zou de sociale orde verstoren.

    Kritiek geven op een ondergeschikte suggereert ofwel dat de ondergeschikte verantwoordelijk is voor het nemen van beslissingen (wat niet kan, want dat doet de baas), of dat de overste domme bevelen heeft gegeven aan de ondergeschikte (waardoor je de overste beledigt)

    Men ziet in de ambtenarij en de politiek veel voorbeelden hiervan. Het principe is altijd asal bapak senang wat betekent : als de baas maar gelukkig is.

    Volgens dit principe wordt de toestand altijd rooskleurig afgeschilderd en krijgt de overste (de Minister, de directeur-generaal, enz) enkel statistieken en rapporten te zien die hem gelukkig maken.

    Wanneer op Bali, zeg niet in het Indonesisch terima kasih, maar zeg matur suksma in het Balinees, want stiekem haten de Balinezen de Javanen !

  • 21 September 2012 - 20:48

    Anja:

    hey zusje...
    fijn te lezen dat je al een een beetje met je motortje overweg kan! ben heel benieuwd wat je het weekend allemaal tegenkomt! vroeg me af of je daar geen rijbewijs hoort te hebben voor zo'n ding?
    maar fijn te lezen dat het je bevalt. en tja ratten horen erbij vrees ik, goede vallen kopen hehe.
    arme jij. hey meisje heel fijn weekend!
    liefs anja

  • 21 September 2012 - 20:48

    Anja:

    hey zusje...
    fijn te lezen dat je al een een beetje met je motortje overweg kan! ben heel benieuwd wat je het weekend allemaal tegenkomt! vroeg me af of je daar geen rijbewijs hoort te hebben voor zo'n ding?
    maar fijn te lezen dat het je bevalt. en tja ratten horen erbij vrees ik, goede vallen kopen hehe.
    arme jij. hey meisje heel fijn weekend!
    liefs anja

  • 23 September 2012 - 07:23

    Hanneke:

    Kind, wie weet is rattenvlees wel erg lekker - wordt het daar eigenlijk gegeten??
    Je kan in elk geval zeggen dat je nu ook huisdieren hebt. Gezellig toch??

    Een luxe en decadent leventje heb jij wel zo met een eigen huishoud(st)er en wasmiep. Ach, nou ja....had je in Nederland eigenlijk ook dus zoveel verschil is er nu niet. :-)

    En die scooter lijkt me heerlijk, zo kan je er heerlijk op uit zonder van iets of iemand afhankelijk te zijn.


    Wij beginnen hier weer te maken te krijgen met de herfst, het is weer voorbij die mooie zomer dus.
    Was ik nou toch maar meegegaan als handbagage....snik.

    Anja groeit met de week en loopt inmiddels al met een behoorlijke toeter en dit ouwe wijf heeft haar langste tijd ziek er deze ronde weer opzitten. Ik ga als een speer.

    Hee meiske, werk zo morgen weer en ik kijk uit naar jou volgende verslag.

    Liefs, je mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 13453

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 20 April 2013

Een westerling op lombok

Landen bezocht: