Dag twee op het kantoor van Sundatrails - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu Dag twee op het kantoor van Sundatrails - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Brenda Bonte - WaarBenJij.nu

Dag twee op het kantoor van Sundatrails

Blijf op de hoogte en volg Brenda

11 September 2012 | Indonesië, Mataram

Vandaag was mijn tweede dag op het kantoor. Ook Anita was vandaag aanwezig. Ik ben eerst verder gegaan met de contracten waar ik gister in begin aan heb gemaakt. Daarna kreeg ik leuker werk om te doen. Ik moest namelijk de lay-out van een brochure aanpassen. Dit gaf mij de gelegenheid om een deel van de foto’s op de computers van Sundatrails te bekijken. Erg leuk, maar als je vrij kritisch bent als het op foto’s aan komt, dan word het toch lastig, aangezien de meeste niet aan mijn eisen voldoen. Verder ben ik vandaag bezig geweest om alle bestanden te voorzien van het nieuwe logo, aangezien een groot deel nu nog met een oud logo is. Ook word het mijn taak om alle foto’s op de computer uit te zoeken en de beste apart te zetten zodat die gemakkelijk naar klanten gestuurd kunnen worden.
.
Ook waren er 2 jarigen op het kantoor vandaag, dus hebben we cheesecake gegeten en gezongen voor ze. Gewoon in het Engels, want in Indonesië is het niet gebruikelijk om je verjaardag te vieren.
Ook heb ik waarschijnlijk het eerste tripje op de planning staan, want een aantal meiden van het kantoor hebben mij gevraagd om begin Oktober mee te gaan naar Bali. Ook vertelde Anita vandaag erg enthousiast over de reis die ze vorige week heeft gemaakt. Als ik dat allemaal zou hoor, dan word ik wel jaloers, maar ook ik ga Indonesië ontdekken.
.
Aangezien het vandaag verder een rustig dagje was zal ik vast even vertellen over een paar cultuurverschillen die ik inmiddels ervaren heb. Ik kan het beter nu vertellen, want over een maand ben ik misschien wel zo gewend dat ik niet eens door heb dat het ongewoon is voor nederlanders.
.
Het eerste verschil heb ik al over verteld, dat is namelijk de douche, hier ook wel mandiën genoemd. Wat misschien goed is om te zeggen is dat hier bijna geen enkele douche warm water heeft, zo ook de bucket shower niet. Ik zal jullie even uitleggen hoe zo’n douche werkt. In de badkamer is een hele grote gootsteen, die kan je vullen met koud water. Daarnaast staat een emmertje met handvat, het emmertje vul je met water en die gooi je over je heen. Het lijkt mij dus nogal onmogelijk om crèmespoeling uit je haar te spoelen. Leuk om te weten is ook dat ditzelfde emmertje vaak gebruikt word om de wc door te spoelen.
.
Wat ook heel bijzonder is en vrij onsmakelijk is dat niet alle wc’s geschikt zijn om wc papier door te spoelen. Het wc papier moet dan dus niet in de wc, maar in een prullenbak ernaast.
.

Dan is er nog iets bijzonders hier. Zoals bij de meeste mensen bekend is eten de mensen hier voornamelijk rijst. Bij de rijst zit vaak vlees, vis of groenten, maar vaak ook alle drie tegelijk. Soms zijn de stukken vlees ook nog wel redelijk groot, maar een mes gebruiken ze niet. Als je ergens eet krijg je alleen een vork en een lepel en de lepel kan gebruikt worden om mee te snijden. Nou, is het dan nog fijn dat ze er uberhaupt bestek bij doen, want het is hier ook niet ongebruikelijk om met je handen te eten, ook rijst kan prima met de handen.

  • 11 September 2012 - 16:18

    Ria Evers:

    Dat zijn weer leuke bijzonderheden die je gemeld hebt. WC papier is ff wennen dan om in de prullenbak te doen. Heb je je al vergist? Ik kan het me zo voorstellen. Hoewel het hier in Nederland op sommige plekken ook zo gaat. bijvoorbeeld bij benzine pompen kom je het tegen. Doorspoelen doe je dus middels een emmer water erachteraan te gooien? Zo is het heeeeel lang geleden in Nederland bij velen ook geweest. Dit zijn zaken die wij onderhand niet zo hygiënisch meer vinden toch. Maar goed, alles went.

    Het vooruitzicht om naar Bali te gaan is toch prachtig. En je leert gelijk je collega's beter kennen. Mooi vooruitzicht.

    Dat wordt wat als je volgend jaar terug komt zeg, dan ben je zo gewent om met je vingers te eten of het vlees te snijden met je lepel. Het is dat we het dan weten, anders gaan we toch ernstig aan je twijfelen hi.

    Het was weer erg leuk om je te lezen. Ga er vooral mee door.

    Lieve groet uut de sluus.

  • 11 September 2012 - 20:34

    Anja:

    erg leuk het stukje over cultuur verschillen!
    vroeg me eigenlijk af of je uberhoud wel warm water uit de kraan hebt daar?
    toch apart dat nooit iemand op het idee gekomen is dat douchen met warm water toch wel erug lekker is haha, zou toch is vragen hoe lokals dat doen dat met creme spoeling ;)

    het sanitair klinkt nog wel redelijk middeleeuws haha, maar ach alles went ;)

    verder dacht ik dat vlees snijden met je lepel iets typisch begisch was hehe
    heb echt blauw gelegen toen ik dat las, je zal maar taai vlees hebben...
    wat zijn we dan toch byzonder praktisch hier in europa...
    ach en met je handen eten kan prima mits ze je even wast van te voren...
    denk dat alex zich daar helemaal thuis voelt wat dat betreft....


    en begin october duurt niet zo lang meer, denk dat je op die manier
    een heel andere kant van indonesie ziet
    inmiddels zal je wel liggen slapen, dus veel suc6 morgen op je werk..
    liefs anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 13459

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 20 April 2013

Een westerling op lombok

Landen bezocht: